عناصر اصلی طراحی
هر طرحی، از عناصر اساسی موجود در یک ساختار تشکیل شده که پیامی را منتقل میکند. در این آموزش، ما به هفت عنصر طراحی میپردازیم که میتواند به شما در بهبود مهارتهای تولید محتوا کمک کند.
لورا کیونگ | آخرین بهروزرسانی: 28 آگوست 2023 | زمان مطالعه: 12 دقیقه
درباره مدرس شما
1. مقدمه: عناصر طراحی کداماند؟
درک اصول طراحی، اولین قدم برای ایجاد تصاویری منسجم و هماهنگ است. وقتی به یک نمونه طراحی نگاه میکنیم، چشم ما به یک ترکیببندی (کمپوزیسیون) نگاه میکند. با چیدمان دقیق و متفکرانه عناصر در یک صفحه، میتوانید چیزی بیش از عناصر بصری را به تصویر بکشید.
این اشیاء را میتوان به هر طریقی بهعنوان بخشی از ترکیببندی شما مرتب کرد. ما این را اصول طراحی مینامیم. این اصول، مفاهیم مهمی هستند که میتوانند به شما در سازماندهی عناصر ساختاری اساسی در یک صفحه کمک کنند.
در این آموزش، ما به هفت عنصر طراحی میپردازیم که میتواند به شما در بهبود مهارتهای تولید محتوا و توانایی انتقال پیام از طریق طراحی کمک کند.
به عناصر طراحی بهعنوان موادی که برای دستور پخت غذا نیاز دارید فکر کنید. این اجزای اساسی در هنر و طراحی و نحوه خلق بصری قطعات، ضروری هستند. هر یک از عناصر طراحی، بخش مهمی از پیام بصری است و ترکیبی از اینها بر نحوه درک طرح تأثیر میگذارد. بسته به هدفی که میخواهید به آن دستیابید، میتوانید از این عناصر طراحی بهتنهایی یا در ترکیب با یکدیگر استفاده کنید.
درک دقیق این مفاهیم به شما این توانایی را میدهد که نمونه طراحیهای خود و سایر مواردی را که با آنها روبرو میشوید درک کنید. شما میتوانید یک نمونه طراحی را تجزیهوتحلیل کنید و روند پشتصحنه را ببینید.
اجازه دهید نگاهی دقیقتر به هر یک از عناصر طراحی بیندازیم تا درک بهتری از نحوه کار و نحوه استفاده از آنها داشته باشیم.
2. عناصر طراحی: خط
[1] grid
ضخامت یک خط نیز میتواند حاکی از سرنخهای خاصی باشد. خطوط پررنگ و ضخیم میتوانند توجه را به خود جلب کنند، درحالیکه خطوط نازک برعکس هستند.
اکثر طرحبندیها، اگرنه همه، حاوی خطوط نامرئی هستند. شبکهها از خطوط متعدد ساختهشدهاند و به یک صفحه، ساختار میبخشند. از خطوط میتوان برای ایجاد مرزبندی و علامتگذاری در بخش خاصی از یک طرح استفاده کرد. بسته به فرم خط، میتوانید حال و هوای مختلفی را منتقل کنید. یک خط ساده میتواند خیلی چیزها را به همراه داشته باشد- بهعنوانمثال، یک خط کجومعوج[1] در مقایسه با یک خط مستقیم، جوان و سرگرمکننده تلقی میشود.
خطوط لزوماً نباید کامل و یکسره[2] باشند. خطچینها و نقطهچینها نیز قابلاستفاده هستند و حس دوستانهتری نسبت به خطوط کامل دارند. خطوط مستقیم معمولاً بهعنوان یک عنصر ثابت و ایستا دیده میشوند. از طرفی خطوط منحنی[3]، پویا هستند و به طراحی شما انرژی میدهند.
[1] squiggly
[2] solid
[3] curved
3. عناصر طراحی: شکل
[1] shape
[2] geometric
[3] organic
[4] abstract
اشکال هندسی، ساختار دارند، اغلب وابسته به ریاضیات و دقیق هستند (مربع، دایره، مثلث). متوجه خواهید شد که جنبش طراحی گرافیک سوئیس از دهه 1950 عمدتاً از اشکال هندسی در طراحیهای خود استفاده میکرد. اشکال هندسی میتوانند بر یک چیدمان و طرحبندی تأکید کنند.
اشکال ارگانیک، فاقد لبههای مشخص هستند و اغلب طبیعی و روان به نظر میرسند. این اشکال نیز بر یک چیدمان تأکید میکنند.
اشکال انتزاعی، بازنمایی مینیمالیستی از واقعیت هستند. بهعنوانمثال، آدم خطی[1] (نقاشی آدم بدون جزئیات) یک شکل انتزاعی است. لوگوها نیز بیشتر با شکلهای انتزاعی برای نشان دادن نوع کسبوکار نشان داده میشوند.
بسته به رنگ، فرم و اندازه اشکال، میتوانیم حالتهای خاصی را تعیین و پیامهایی را منتقل کنیم. بهعنوانمثال، مثلثها چشمها را به یک نقطه خاص هدایت میکنند و همچنین میتوانند حاکی از ثبات باشند.
ما توسط اشکالی احاطه شدهایم که ممکن است زیاد به آنها فکر نکنیم و معمولاً اشکال را بهعنوان ساختارهای هندسی اصلی در نظر میگیریم. برای طراحان، شکل، زمانی که صحبت از توسعه برندینگ به میان میآید، یکی از مهمترین عناصر است. این اشکال علت شکلدهنده لوگوها و تصاویر هستند.
[1] stick figure
4. عناصر طراحی: فرم (فضای مثبت)
متأسفانه، فرم و شکل بیشتر مواقع بهجای یکدیگر استفاده میشوند. یک فرم میتواند دوبعدی یا سهبعدی باشد. بسیاری نیز بر این باورند که فرم، شکلی است که مقادیر سهبعدی به دست میآورد، اما اصطلاح صحیح، حجم[1] است.
فرم و شکل، متقابلاً به یکدیگر وابسته هستند زیرا تغییر یکی بر دیگری تأثیر میگذارد. رابطه فضایی بین فرم و فضا میتواند تضاد[2] ایجاد کند و ویژگیهای سهبعدی به طراحی شما اضافه کند. فرم و فضا به طراحی، فعالیتهای بصری زیادی میبخشند که میتواند به جذب بینندگان کمک کند. برای ایجاد یک افکت سهبعدی در طراحی خود، میتوانید سایهها را اضافه کنید، چندین عنصر را رویهم قرار دهید یا با رنگ بازی کنید.
[1] volume
[2] tension
5. عناصر طراحی: فضا (فضای منفی)
[1] Space
برای درک این عنصر طراحی، آن را بهعنوان موسیقی در نظر بگیرید: فضا سکوت بین نتهای یک آهنگ است. اگر همه نتها باهم نواخته شوند، به صدای بلند و ناخوشایند تبدیل میشود.
اگر به یک نمونه طراحی نگاه کنید، فضای منفی، ناحیهای است که توسط هیچ عنصری اشغال نشده است. در اصل، رنگ پسزمینه است که شما قادر به دیدن آن هستید. بهعنوانمثال، فضای منفی فراوان در یک طرحبندی منجر به پسزمینهای آزاد، دلباز و روشن میشود. فقدان یا کمبود فضای منفی میتواند منجر به طراحی درهموبرهم شود. ازنظر بصری، یک ترکیب برای دستیابی به سطحی از وضوح در طراحی نیاز به فضا دارد. فضای منفی عنصر بسیار مهمی است که هنگام طراحی یک اثر باید در نظر بگیرید.
6. عناصر طراحی: رنگ
[1] color scheme
این عنصر طراحی شامل چندین ویژگی است:
فام[1]، نام یک رنگ در خالصترین شکل آن است. بهعنوانمثال، سبز-آبی[2]، سرخابی[3] و سبز، رنگهای خالص هستند.
سایه[4]، اضافه کردن رنگ مشکی به فام بهمنظور ایجاد یک نسخه تیرهتر است.
تهرنگ[5]، اضافه کردن سفید به یک رنگ برای ایجاد یک نسخه روشنتر است.
تون[6]، عبارت است از افزودن رنگ خاکستری برای ایجاد یک رنگ با اشباع یا خلوص رنگ کمتر.
اشباع[7]، به خلوص یک رنگ اشاره دارد. یک رنگ خاص زمانی در سیرترین حالت است که با سفید یا سیاه ترکیب نشود.
در طراحی، دو سیستم رنگی RGB و CMYK وجود دارد. RGB سیستمی است که به طراحی دیجیتال اختصاص دادهشده است. این سیستم افزایشی[8]، مخفف قرمز، سبز و آبی است. رنگها با اضافه کردن رنگهای اصلی به یکدیگر برای ایجاد ترکیبهای مختلف تولید میشوند. این حالت باید برای طرحهایی استفاده شود که فقط روی صفحهنمایش استفاده میشوند.
اگر میخواهید از طرح خود بهصورت یک نمونه چاپشده خروجی بگیرید، باید از سیستم CMYK استفاده کنید. این سیستم کاهشی[9] مخفف سبز-آبی، سرخابی، زرد و سیاه (K) است. CMYK نوری را که روی پسزمینه سفید منعکس میشود کاهش میدهد تا رنگ ایجاد کند. ایجاد یک فایل با استفاده از سیستم رنگ مناسب بسیار مهم است. تبدیل رنگها بین سیستمها میتواند منجر به رنگهای غیردقیق و با خلوص و اشباع پائین تر شود.
[1] Hue
[2] cyan
[3] magenta
[4] Shade
[5] Tint
[6] Tone
[7] Saturation
[8] additive
[9] subtractive
7. عناصر طراحی: ارزش
[1] Value
در طراحی، از ارزش رنگمایههای[1] مختلف برای ایجاد تأکید در ترکیببندی خود استفاده کنید. با همپوشانی و تلاقی چندین عنصر با ارزشهای مختلف، توهم حرکت را ایجاد کنید. ارزش در عکاسی نیز مهم است. ملاحظه خواهید کرد که تصاویر با ارزش بالا حسی سبک و دلباز دارند، درحالیکه تصاویر با ارزش تیره، حسی سنگین و دراماتیک را القا میکنند.
ارزش همچنین رابطه فضایی بین عناصر را تعریف میکند. اگر ارزشهای رنگ، نزدیک به عناصر و فضا باشد، طرح، صاف و یکدست به نظر میرسد. اگر تضاد قوی بین عناصر وجود داشته باشد، فرم بهشدت مشهود و برجسته خواهد بود. نمونه زیر دارای چندین رنگ با ارزشهای متعدد است که به افزودن حس عمق به طرح کمک میکند.
[1] tonal value
8. عناصر طراحی: بافت (تکسچر)
[1] Texture
بافت را میتوان بهصورت گرافیکی از طریق پترنها (الگوها) – خواه پترنهایی باشند که بهصورت دیجیتالی ایجادشدهاند و یا تصویری باشد که پترن موردنظر را تقلید میکند – اعمال کرد. بافتها همچنین میتوانند فیزیکی باشند – بهعنوانمثال، دستگاههای برش لیزری به شما این توانایی را میدهند که چندین شکل را رویهم قرار دهید و واکنش لمسی را تشدید کنید.
با برجستهکاری[1] یک بافت روی کاغذ، بافت قابللمس واقعی را به طرح خود اضافه کنید. بهاینترتیب، شما این فرصت را دارید که یک اثر بهیادماندنی بیافرینید که مطمئناً از بقیه متمایز خواهد شد. ازنظر سبکشناسی، ترکیب چندین بافت در یک طرح (مگر در موارد ضروری) ایدئال نیست زیرا میتواند برای بیننده طاقتفرسا باشد.
در طراحی گرافیک، بافت میتواند به عناصر قرار دادهشده در یک صفحه نیز اشاره داشته باشد. چندین لایه متن که رویهم قرار میگیرند میتوانند بافتی منحصربهفرد ایجاد کنند که با هیچچیز ارگانیکی قابل تقلید نیست.
بافتهای مختلف حس و حال متفاوتی را ایجاد میکنند – اگر با اشکال فیزیکی کار میکنید، سعی کنید به متریال و مواد مختلف فکر کنید. بهعنوانمثال، سعی کنید از سطوح نرم مانند نمد[2] برای کتابهای کودکان استفاده کنید. طرحهای کتاب هنری، مناسبترین طرحها برای تفکر خارج از چارچوب و خلاقانه هستند.
[1] embossing
[2] felt
9. جمعبندی
در این آموزش، ما عناصر اساسی موردنیاز برای آمادهسازی و تقویت طراحی را به شما نشان دادیم. درک این بلوکهای ساختمانی برای ایجاد یک نمونه طراحی موفق ضروری است.
اما به اینجا محدود نمیشود – بهعنوان یک طراح حرفهای، باید بدانید که چگونه نمونههای طراحی را برای ارائه به مشتری و مافوق خود توصیف کنید. آموزش چشمهایتان میتواند به رشد شما بهعنوان یک طراح و دستیابی به سطح بالاتری از ظرافت طبع و درک طراحی کمک کند. گاهی اوقات حتی باتجربهترین طراحان نیز برای به خاطر سپردن این مفاهیم به کمی مرور و یادآوری نیاز دارند.