اصول طراحی

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث خلق یک طراحی موفق می‌شود؟ در این دوره، در مورد اصول طراحی صحبت می‌کنیم و نمونه‌هایی را به اشتراک می‌گذاریم.

لورا کیونگ | آخرین بروزرسانی: 7 جولای 2023 | 97 لایک | زمان مطالعه: 12 دقیقه

درباره مدرس شما، لورا کیونگ

1. مقدمه: اصول طراحی کدام‌اند؟

درحالی‌که همه ما به‌اندازه کافی، سهمی در خلق تجربیات طراحی داریم، مهم است که اهمیت اصول پایه را بدانیم. هر بخشی از طراحی، ساختاری در زیر سطح دارد که طرح را نگه می‌دارد و آن را ازنظر بصری جذاب و متعادل می‌کند. هنگامی‌که طراحان استفاده از اصول را یاد بگیرند، بهتر درک خواهند کرد که چگونه این قوانین را زیر پا بگذارند.

اصول طراحی مجموعه‌ای از قوانین است که طراحان می‌توانند هنگام ایجاد یک ترکیب‌بندی برای خلق اثر بصری دلپذیر از آن‌ها پیروی کنند. هدف این قوانین، ارائه پیام به منظم‌ترین و کاربردی‌ترین شکل است.

2. اصول طراحی: تعادل

مقاله اصول طراحی 17

هر عنصری که در یک صفحه قرار می‌گیرد وزن بصری دارد و می‌تواند از فرم تا اندازه، رنگ و بافت متغیر باشد. برای ایجاد احساس پایداری یا تعادل در طراحی، عناصر باید مقیاس خاصی داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال، در طراحی متقارن[1]، عناصر سمت راست دارای وزن بصری یکسانی با عناصر سمت چپ هستند. طرح‌های متقارن راحت‌تر به تعادل می‌رسند، اما می‌توانند خسته‌کننده و یکنواخت باشند. طرح‌های نامتقارن[2] دارای بخش‌های مختلف اما وزن بصری برابر هستند. دستیابی به تعادل[3] در عدم تقارن می‌تواند ازنظر بصری منجر به طراحی جالبی شود که دارای حرکت است.

عدم تعادل باعث می‌شود طراحی شما در یک طرف سنگین و در طرف دیگر خالی باشد. اگر در مورد تعادل اصول طراحی تردید دارید، متوجه خواهید شد که طراحی شما فاقد تعادل است و به نظر می‌‎رسد که به یک طرف تمایل دارد.

[1] symmetrical
[2] Asymmetrical
[3] Balance

3. اصول طراحی: انسجام

مقاله اصول طراحی 18

انسجام[1] در اصول طراحی عبارت است از هماهنگی ایجادشده توسط همه عناصر در یک قطعه طراحی.

[1] Unity

به‌عنوان‌مثال، استفاده از رنگ‌های مشابه که عناصر را به‌طور طبیعی باهم تطبیق داده و یکدست می‌کند، چنین القا می‌کند که این عناصر به هم تعلق دارند و فقط در یک صفحه قرار نگرفته‌اند.

شما می‌توانید با ایجاد روابط روشن بین عناصر بصری به انسجام برسید. هر جا که سازمان‌دهی و نظم واضحی پیدا کردید می‌توانید انسجام را پیدا کنید و عناصر صفحه برای جلب‌توجه تلاش نخواهند کرد. در عوض، آن‌ها باهم کار خواهند کرد تا پیام را رساتر و قوی‌تر کنند. انسجام بیش‌ازحد می‌تواند منجر به طراحی بی‌روح[1] و فاقد شخصیت شود. در آن زمان است که می‌توانید شروع به ترکیب عناصر دیگر برای افزودن حرکت کنید.

عدم انسجام باعث می‌شود طراحی شما درهم‌وبرهم و گیج‌کننده باشد. بینندگان جذب عنصر اشتباه طراحی می‌شوند و پیام واضحی دریافت نمی‌کنند. یک قانون کلی این است که یک المان را فقط در صورتی در طرح خود قرار دهید که پیام را تقویت کند. از خود بپرسید که این المان چه چیزی به ترکیب‌بندی و اثر هنری اضافه می‌کند.

[1] sterile

4. اصول طراحی: کنتراست

مقاله اصول طراحی 19

کنتراست به سطح تفاوت بین عناصر طراحی به‌منظور ایجاد سلسله‌مراتب بصری اشاره دارد.

تفاوت و اختلاف[1] باعث می‌شود عناصر خاصی بیشتر از بقیه برجسته شوند. می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، بافت‌ها، اندازه‌ها و شکل‌ها کنتراست را اعمال کنید.

در یک طرح و چیدمان، کنتراست برای ایجاد سلسله‌مراتب بین اندازه‌های فونت اعمال می‌شود. متن بزرگ‌تر معمولاً قبل از هر متن کوچک‌تری خوانده می‌شود. هنگام جفت کردن و استفاده توأمان از فونت‌ها، کنتراست مهم است. به‌عنوان‌مثال، در مثال زیر، یک فونت duo داریم که شامل یک فونت اسکریپت و یک فونت سنس‌سریف[2] است. فونت اسکریپت، حرکت را به سنس‌سریف بی‌حرکت و ثابت، اضافه می‌کند.

تضاد و کنتراست در هنر، ایجاد یک نقطه کانونی و مرکز ثقل برای عناصر خاصی است که بتوانند چشم بیننده را به خود جلب کنند. کنتراست همچنین می‌تواند برای ایجاد تعادل و هارمونی با اطمینان از اینکه آیتم‌ها به‌خوبی در یک صفحه توزیع شده‌اند، استفاده شود. عدم تضاد می‌تواند طراحی را کسل‌کننده و بی‌روح به نظر برساند و بینندگان می‌توانند پیام مهم را نادیده بگیرند. کنتراست به‌ویژه هنگام طراحی اسناد در دسترس مهم است. به‌عنوان‌مثال، تایپ مشکی روی پس‌زمینه سفید راحت‌تر از تایپ سیاه روی پس‌زمینه قهوه‌ای خوانده می‌شود.

در اینجا چند نمونه از اصول طراحی ارائه شده است:

[1] variation
[2] sans serif

مقاله اصول طراحی 04

Jacksons Font Duo | CV Template | Black and White Poster

5. اصول طراحی: تأکید

مقاله اصول طراحی 20

تأکید ، یک استراتژی برای جلب‌توجه بیننده به یک عنصر طراحی خاص است و می‌تواند به هر شکلی باشد: یک دکمه، یک وب‌سایت یا یک تصویر.

هدف، ایجاد چیزی است که از بقیه صفحه متمایز باشد. می‌توانید از عناصر مختلف مانند خطوط، رنگ، روابط مثبت/منفی و بسیاری موارد دیگر برای برجسته کردن بخش خاصی از طراحی خود استفاده کنید. تا زمانی که بتوانید چه با عناصر و چه با رنگ، کنتراست ایجاد کنید، تأکید نیز ایجاد خواهید کرد.

  • خطوط با اشاره به عناصر خاصی که به چشم بیننده کمک می‌کنند تا بدانند در کدام مسیر حرکت کنند، جهت را در صفحه ایجاد می‌کنند.
  • اشکال نیز می‌توانند توجه را جلب کنند. استفاده از گروهی از اشکال مشابه و گسستن گروه با شکلی متفاوت باعث ایجاد اختلاف[1] و جلب‌توجه می‌شود.
  • رنگ می‌تواند در هر طرحی تأکید ایجاد کند. دکمه‌های یک وب‌سایت معمولاً با پس‌زمینه متضاد هستند تا احساس ضرورت و توجه ایجاد کنند.
  • بافت[2] را می‌توان برای افزایش ویژگی‌های ملموس مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال، یک کارت ویزیت می‌تواند نقش یا نقاط برجسته بر روی لوگو داشته باشد تا بر آن تأکید کند. به‌صورت دیجیتالی، بافت را می‌توان به‌عنوان یک سایه روی یک دکمه اعمال کرد تا سه‌بعدی به نظر برسد.
  • فضا[3] نیز گزینه‌ای برای تأکید بر برخی عناصر در طراحی شما است. فضای سفید کافی در اطراف یک شی می‌تواند تمرکز روی یک عنصر را در اولویت قرار دهد. به‌عنوان‌مثال، اپل ایده واضح و مستقیمی در مورد تأکید بر محصولات دارد.

 

[1] tension
[2] Texture
[3] Space

6. اصول طراحی: تکرار

مقاله اصول طراحی 21

استفاده از عناصر مکرر در یک چیدمان می‌تواند برای بیننده خوشایند باشد. اصل تکرار، تکرار یک عنصر واحد از طریق طراحی است.

ما می‌توانیم یک شبکه شطرنجی[1] را تکرار خطوط بنامیم زیرا یکپارچگی خاصی ایجاد می‌کند. در طراحی چیدمان، تکرار از طریق قرار دادن شماره صفحه[2] (فولیو) نشان داده می‌شود تا به بینندگان کمک کند راه خود را در یک کتاب یا مجله پیدا کنند. همان جاگذاری فولیو باعث ایجاد تداوم در تکرار می‌شود.

در یک وب‌سایت، تکرار در قرار دادن منو دیده می‌شود که به بینندگان یک مکان ثابت می‌دهد که می‌تواند احساس راحتی و آشنایی را در آن‌ها ایجاد کند. تکرار را می‌توان با تکرار عناصر در یک طرح مانند یک لوگو یا یک شعار تبلیغاتی[3] در پروژه شکل‌گیری برند نیز به دست آورد.

در اینجا چند نمونه از اصول طراحی آورده شده است: در شکل زیر، تکرار امواج، این احساس را ایجاد می‌کند که صفحه بی‌پایان است. به همین دلیل در اصول طراحی، تکرار موضوعیت داشته و مطرح می‌شود.

[1] grid
[2] folio
[3] tagline

مقاله اصول طراحی 07

7. اصول طراحی: پترن

مقاله اصول طراحی 22

در اصول طراحی، الگو یا پترن عبارت است از تکرار بیش از یک عنصر طراحی. درحالی‌که تکرار بر روی یک عنصر متمرکز است که تکرار می‌شود، الگو به عناصر متعددی اشاره دارد که در یک طرح تکرار می‌شوند (مانند کاغذدیواری‌ها و پس‌زمینه‌ها).

یک الگوی یکپارچه[1]، مجموعه‌ای مکرر از عناصر است که بدون درز جریان می‌یابد تا یک واحد[2] (که شرایط یا ویژگی در سطح آن یکنواخت و مشابه است) ایجاد کند. می‌توانید الگوهای بدون درز را عمدتاً در طراحی داخلی و هنگام استفاده از کاشی یا کف‌پوش مشاهده کنید. استفاده از الگوها می‌تواند تجربه بیننده و ظاهر طرح نهایی را تقویت کند.

در مثال زیر، الگو بدون هیچ‌گونه شکاف و گسستی، از لبه‌ای به لبه دیگر تکرار می‌شود. این الگو از عناصر متعدد با اندازه‌ها و عمق‌های مختلف تشکیل شده است.

در اینجا چند نمونه از اصول طراحی آورده شده است:

 

[1] seamless
[2] unit

 

مقاله اصول طراحی 09

Cup of Tea Seamless Pattern | Azulejo Geometric Patterns

8. اصول طراحی: ریتم

مقاله اصول طراحی 23

ریتم[1]، یکی دیگر از اصول طراحی، پیچیدگی بیشتری نسبت به اصول قبلی تکرار و الگو دارد. تکرار و الگو بر روی یک عنصر در سراسر طراحی اعمال می‌شوند.

[1] Rhythm

ریتم، سرعت بصری ترکیبی از عناصر است که به‌طور مکرر استفاده می‌شوند و با تغییر، احساس حرکتی سازمان‌یافته را می‌دهد.

ریتم در هنر، معمولاً به‌اندازه اصول طراحی تکرار و الگو واضح نیست. در مثال زیر، خطوط مورب در الگوی خاصی چیده نشده‌اند. در عوض، تکرار عناصر به همراه واریانس و تغییرپذیری وجود دارد.

مقاله اصول طراحی 11

Melting Lines

9. اصول طراحی: حرکت

مقاله اصول طراحی 24

حرکت در اصول طراحی به مسیری اطلاق می‌شود که چشم بیننده در یک ترکیب‌بندی طی می‌کند.

در یک تصویر، هر عنصری می‌تواند بر حرکت چشم‌ها تأثیر بگذارد. عناصر مهم به عناصر ثانویه و به همین ترتیب، سوق داده خواهند شد. حرکت در یک قطعه هنری باعث ایجاد پویایی و جذابیتی می‌شود که بیننده را در اثر غرق می‌کند.

هنگام استفاده مکرر از تغییر یک عنصر، می‌توان حرکت را با ریتم ایجاد کرد. استفاده از خطوط منحنی و خطوط مورب در مقایسه با خطوط مستقیم باعث ایجاد حرکت بیشتر می‌شود. از خطوط برای ردیابی مسیر به نقطه کانونی و مرکز توجه استفاده کنید. رنگ می‌تواند به تقویت احساس حرکت کمک کند و رنگ‌های با شدت کم‌وزیاد را در کنار هم قرار دهد تا انرژی ایجاد کند. یک راه واقعی برای نشان دادن حرکت، استفاده از تصویری است که شامل حرکت است، مانند فردی که می‌رقصد یا مو در باد. برخی از هنرمندان از توهماتی مانند هنر بصری[1] استفاده می‌کنند که در آن تکرار و کنتراست (تضاد) مغز ما را بر آن می‌دارد که اطلاعات را سازمان‌دهی کند.

در مثال زیر، حرکت، توسط خطوطی با انحنای ملایم و رنگ‌هایی ایجاد می‌شود که همپوشانی دارند. هر دو افکت، حرکت را تقویت می‌کنند زیرا خطوط، ناپایدار هستند و گرادینت به‌جای ثابت بودن، خطوط را محو می‌کند.

 

[1] optical art

مقاله اصول طراحی 13

Holographic Background | Speed Light Trail | Electric Particle Flows

10. اصول طراحی: تناسب

مقاله اصول طراحی 25

تناسب در اصول طراحی، حس وحدتی است که زمانی ایجاد می‌شود که همه عناصر یک ترکیببندی به‌خوبی با یکدیگر مرتبط باشند.

وقتی دو عنصر باهم مقایسه می‌شوند، تناسب، بیشتر به مقیاس و اندازه مربوط می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در هنر و طراحی، تناسب برای واقعی به نظر رسیدن عناصر، مهم است. تناسب به‌عنوان یک اصل طراحی، لزوماً نه به‌اندازه یک عنصر، بلکه به رابطه دو یا چند عنصر اشاره دارد.

در سلسله‌مراتب چیدمان، نسبت تیتر در مقایسه با پانویس عکس باید بزرگ‌تر باشد زیرا عنوان، مهم‌ترین عنصر است. عناصر کوچک‌تر اهمیت کمتری دارند. هنگامی‌که در یک ترکیب‌بندی به حس تناسب خوبی دست پیدا می‌کنید، می‌تواند هارمونی و تعادل را اضافه کند.

11. اصول طراحی: هارمونی

مقاله اصول طراحی 26

هارمونی به‌عنوان یک اصل طراحی، حس انسجام بین عناصر در یک ترکیب‌بندی است.

عناصر نباید دقیقاً یکسان یا کاملاً متفاوت، بلکه به نحوی باید مرتبط باشند. پالت‌های رنگی یا بافت‌های مشابه می‌توانند حس وحدت را بین اجزای مختلف ایجاد کنند. استفاده از آیتم‌هایی با شکل مشابه باعث ایجاد هارمونی (هماهنگی) می‌شود زیرا مرتبط به نظر می‌رسند.

هارمونی ناکافی یا زیاد می‌تواند طراحی را بی‌روح و یکنواخت کند؛ بنابراین باید نوعی تنوع وجود داشته باشد تا ازنظر بصری جذاب باشد.

12. اصول طراحی: تنوع

مقاله اصول طراحی 27

تنوع به‌عنوان یکی از اصول طراحی در مورد ایجاد جذابیت بصری است که بینندگان را با طراحی شما درگیر می‌کند. جلب‌توجه و هدایت آن‌ها در اثر هنری ، یک تجربه کاربری قدرتمند ایجاد می‌کند.

تنوع در طراحی، المان جالبی به ترکیب‌بندی اضافه می‌کند تا کنتراست و اختلاف ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، ترکیب اشکال ارگانیک با اشکال هندسی، تنوع ایجاد می‌کند. این کانسپت، باید پیامی را که درصدد انتقال آن هستید، تقویت کند – در غیر این صورت، می‌تواند بی‌معنی به نظر برسد.

13. جمع‌بندی

عناصر و اصول هنر و طراحی، زیربنای خلق یک قطعه هنری هستند. استفاده از این اصول می‌تواند ساختار ایجاد کند و به شما در درک چگونگی ساخت سایر قطعات طراحی و آثار هنری کمک کند. می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا یک ترکیب‌بندی موفق خواهد بود یا قطعه گم‌شده پازل را مشخص کنید.

استفاده از این اصول به شما کمک می‌کند تا با تخصیص عملکرد به هر عنصر ترکیب‌بندی، هدفمند طراحی کنید. انتقال یک پیام واضح تنها در مورد پیام نیست، بلکه در مورد نحوه استفاده از طراحی برای ارائه آن به‌طور شفاف و واضح نیز است.

وقتی از این به بعد به یک ترکیب‌بندی طراحی نگاه می‌کنید، به این اصول و نحوه اعمال آن‌ها فکر کنید. می‌توانید پیچیده‌ترین طرح‌ها را رمزگشایی کنید و بفهمید چه چیزی کارآمد است و چه چیزی کاربرد ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید